Introduktion
Udgaver
Forløbet er under udvikling i en ny udgave. I denne udgave er noten af Palle Nowack erstattet af noter, som omhandler “æggestokmodellen” og klassediagram.
Tidligere udgave: Modellering og data (23. januar 2018)
Formål
Forløbet skal lære eleverne at:
- modellere et problemområde for at forstå dette
- modellere data for at designe et it-system
- forstå databasers anvendelse og lave simple forespørgsler
Læreplansmål
Med henvisning til læreplanen skal eleven kunne:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer
Indhold
Emnet for forløbet er modellering af problemområdet for blandt andet musik og en brætspilsklub.
- Modellering som middel til at forstå et problemområde
- Abstraktion og strukturering
- Begrebs- og datamodeller
- Databasers anvendelse
- Simple databaseforespørgsler
Forudsætninger
Ingen forudsætninger er krævet, og forløbet kan således optræde tidligt i faget.
Hvis eleverne forinden har været igennem forløbet om design og udvikling af app, kan Modellering og data eventuelt tage udgangspunkt i en øvelse, hvor eleverne bruger webshoppen City Pizza og efterfølgende kan se deres aktiviteter og ordrer i databasen.
Webshoppen City Pizza kan tilgås på http://komlinjen.dk/cct/webapp/wephp/.
Derefter kan eleven se data på http://www.komlinjen.dk/database ved at logge ind med brugeren komlinj_guest og adgangskoden Vinter2018.
Aktiviteter og materialer
Lektionsplan
Lektioner á 60 minutters varighed:
- Introduktion til databaseforespørgsler i SQL
- Introduktion til databaseforespørgsler i SQL
- Introduktion til databaseforespørgsler i SQL
- Fænomener, begreber, abstraktion og strukturering
- Fænomener, begreber, abstraktion og strukturering
- Klassediagram og begrebsmodeller
- Klassediagram og begrebsmodeller
- Entiteter og relationer
- Opgave
- Opgave
Det anbefales at repetere æggestokmodellen i hver lektion. Det er en model, som eleverne kan forholde sig til, og man gør målene klart for eleverne. Hvis de skal til eksamen og snakke om modellering og data, skal de rundt i hele modellen.
Opgaven med 7 Wonders er lavet med inspiration i Systimes bog Informatik og er en afsluttende opgave, der binder det indledende arbejde med SQL sammen med den mere teoretiske afslutning.
Materiale og metode per lektion
Lektion 1 og 2: Introduktion til databaseforespørgsler i SQL
- Materiale:
- Præsentation til lektion 1-3 Databaser
- Arbejdsark til lektion 1 og 2
- Databasen music.zip (udpak zip)
- Introduktion til SQL (iftek)
- INSERT: http://www.sqlitetutorial.net/sqlite-insert/
- DELETE: http://www.sqlitetutorial.net/sqlite-delete/
- Kapitel 2 af Informatik C værktøjshæfte, Ken Mathiasen, Praxis 2017
- Supplerende materiale: SQLite Insert Into og SQLite Delete
- Begreber: Tabel, række, kolonne, SQL-kommando
- Kompetencer: Redegøre for udvalgte typer af data, indsætte data med SQL, slette data med SQL
- Værktøjer: SQLite (DB Browser for SQLite)
Lektion 3: Introduktion til databaseforespørgsler i SQL
- Materiale:
- Arbejdsark til lektion 3
- Databasen Varer
- Introduktion til SQL (iftek)
- SELECT: http://www.sqlitetutorial.net/sqlite-select/
- Kapitel 2 af Informatik C værktøjshæfte, Ken Mathiasen, Praxis 2017
- Begreber: SQL-forespørgsel
- Kompetencer: Lave databaseforespørgsler
Lektion 4 og 5: Fænomener, begreber, abstraktion og strukturering
- Materiale:
- Supplerende materiale: Nowack, 2011, side 6-9
- Begreber: Fænomen, begreb, eksemplifikation, klassifikation, abstraktion, generalisering, specialisering, aggregering, dekomponering
- Kompetencer: Eksemplificere begreber, klassificere fænomener, generalisere begreber, specialisere begreber, aggregere begreber, dekomponere begreber
Lektion 6 og 7: Klassediagram og begrebsmodeller
- Materiale:
- Begreber: Klassediagram, UML, attribut, problemområde
- Kompetencer: Læse, udvide og skabe klassediagrammer
- Værktøjer: Google Drawings (Google Tegninger) – tilgås fra Google Drev
Lektion 8: Entiteter og relationer
- Materiale:
- Note til lektion 8 Entiteter og relationer
- Arbejdsark til lektion 8
- Informatik, Systime, 2017, afsnittene Databaser og Analyse
- Informatik, Systime, afsnittet E/R-diagram
- Kapitel 5 af Informatik C, Ken Mathiasen, Praxis 2017
- Begreber: Databasesystem, datamængde, grænseflade, entitet, entitetsklasse, attribut, relation, relationsgrad
- Kompetencer: Redegøre for organisering af data i databaser samt modellere data som entitetsklasser med attributter, modellere relationer mellem entitetsklasser
Lektion 9 og 10: Opgave
Arbejde med Brætspilsklubben 7 Wonders
hvor finder jeg databasen music.db, som er nævnt i .ppt’en omkring “modellering og data”?
Databasen music.db kan findes i forløbets oprindelige udgave. Denne er beskrevet i PDF’en Modellering og data (23. januar 2018) øverst på siden. Databasen er også tilføjet under lektion 1 og 2.
Forløbet er nu opdateret til en ny udgave, hvor stoffet er reduceret i forhold til Palle Nowacks note. Derudover er der lavet noter og arbejdsark til lektionerne, og øvelserne er udvidet.
Tak til Lasse Ahrendt for bidraget.
Hej Jørn
Mail mig lige, så sender jeg den, med mindre du har fundet den 🙂
mvh
Henrik
Ok, troede min mail kom med…
hh@nyborg-gym.dk